Burnos grybelis: Priežastys, gydymas ir prevencija

Burnos grybelis, dar vadinamas oraline kandidoze ar burnos kandidamikoze, yra infekcija, kurią sukelia mieliagrybių tipo grybeliai, paprastai  Candida albicans, (remiantis National Institute of Health). Tai yra paplitusi būklė, su kuria gali susidurti įvairaus amžiaus asmenys. Infekcija gali būti sukelta įvairių veiksnių, įskaitant bendro imuniteto pokyčius, ilgalaikį antibiotikų vartojimą, ar nepakankamą burnos higieną.

Burnos grybelio diagnostika paprastai apima klinikinį tyrimą ir simptomų įvertinimą, taip pat, esant būtinybei, laboratorinius tyrimus. Gydymas dažniausiai apima antifunginius vaistus ir gali būti derinamas su burnos higienos priemonių naudojimu, siekiant išnaikinti grybelį ir palengvinti simptomus. Svarbu ne tik gydyti ligą, bet ir spręsti ją lemiančias priežastis, kad būtų išvengta atsinaujinimo.

Pagrindinės išvados

• Burnos grybelis yra dažniausiai Candida grybelio sukelta infekcija.
  • Diagnostika remiasi kliniškai pastebimais simptomais ir, jei reikia, laboratoriniais tyrimais.
  • Gydymui pasitelkiami antifunginiai vaistai ir burnos higienos priemonės.

Burnos grybelio priežastys

Burnos grybelį paprastai sukelia Candida genties grybeliai, dažniausiai Candida albicans. Ši infekcija gali išsivystyti, kai trūksta subalansuotos mikrofloros burnoje arba kai sveikatos sutrikimai susilpnina imuninę sistemą.

Candida grybelio atsiradimo aaktoriai

Candida albicans yra natūrali burnos mikrofloros dalis, tačiau tam tikros sąlygos gali skatinti jo per didelį išaugimą. Drėgmė ir šiluma sudaro palankias sąlygas grybeliui daugintis. Neteisinga burnos higiena gali prisidėti prie candida augimo, kaip ir saldaus maisto vartojimas, nes cukrus yra pagrindinis grybelių maisto šaltinis. Svarbus vaidmuo tenka ir asmenims, kurių imuninė sistema susilpnėjusi dėl įvairių priežasčių – tai gali būti sergantiesiems diabetu, naudojantiems tam tikrus medikamentus, turintiesiems autoimunines ligas ar ūmius ir lėtinius uždegiminius procesus organizme. Virškinamojo trakto problemas ar odos ligas taip pat gali siejami su padidėjusiu jautrumu candida infekcijai.

Antibiotikų vartojimo įtaka

Antibiotikai yra vienos pagrindinių medikamentų grupių, galinčių paveikti burnos ertmės mikroflorą. Ilgalaikis ar netinkamas antibiotikų vartojimas gali slopinti ne tik patogenines bakterijas, bet ir naudingąsias, kurios priešinasi candida. Toks nekontroliuojamas antibiotikų vartojimas mažina bendrą imunitetą, suteikdamas progą candida albicans intensyviau daugintis. Be to, gali būti, kad individai, kurie vartoja antibiotikus, yra linkę turėti didesnį alergijos ar jautrumo antibiotikams riziką, kas taip pat gali prisidėti prie nepageidaujamų poveikių, įskaitant burnos grybelį.

Burnos grybelio simptomai ir diagnostika

Gydytojai atidžiai išnagrinėja paciento simptomus, jie gali svyruoti, tačiau dažnai pasireiškia panašūs požymiai, toki kaip baltos apnašos ir skausmas. Svarbus žingsnis yra grybelio infekcijos nustatymas, norint pradėti tinkamą gydymą.

Kliniškai pastebimi požymiai

• Baltos apnašos ant gleivinės ir liežuvio.
  • Perštėjimas burnoje.

Burnos grybelis yra gydomas skirtingais antifungaliniais vaistais, o diagnozė padedama nustatyti tinkamą gydymo būdą.

Gydymas

Burnos grybelio gydymui yra įvairių būdų, tačiau pagrindiniai yra vaistai, gyvenimo būdo keitimas (sveika mitybą, nerūkymas)

Gydant burnos grybelį, gydytojai dažniausiai skiria antifunginius vaistus, tokius kaip nistatinas, flukonazolas ar ketokonazolas. Vaistų vartojimas yra būtinas metu, kai infekcija yra stipri ir reikalauja intensyvaus gydymo. Gydymo dozė ir trukmė priklauso nuo ligos sunkumo bei asmeninių paciento ypatumų:

• Vaikams dozė bus mažesnė nei suaugusiems.
  • Alkoholio vartojimas gali neigiamai paveikti gydymo efektyvumą.
  • Vartoti nerūgštų, neaštrų maistą, vengti rūkymo bei saldumynų.
  • Svarbu gydymo metu gerti pakankamai vandens ir vengti nerekomenduojamų produktų. (saldumynai, aštrus ir rūgštus maistas)
  • Stiprinant imunitetą.

Dažniausiai užduodami klausimai

Šiame skyriuje pateikiama informacija apie dažniausiai pasitaikančius klausimus susijusius su burnos grybeliu, taip pat žinomu kaip burnos kandidozė.

Kokie yra burnos kandidozės gydymo būdai?

Gydymas priklauso nuo ligos sunkumo ir paprastai apima antifunginius vaistus, burnos higienos išlaikymą, ir kai kuriais atvejais – gyvenimo būdo pokyčius.

Kokia yra burnos grybelio užsikrėtimo rizika ir kaip jos išvengti?

Užsikrėtimo rizika didėja esant sumažėjusiam imunitetui, taip pat nesilaikant asmens higienos. Siekiant išvengti infekcijos, svarbu laikytis burnos higienos ir reguliariai lankytis pas odontologą.

Kur galima rasti daugiau informacijos apie burnos grybelio gydymą?

Daugiau išsamią ir patikimą informaciją apie gydymo options galima rasti specializuotuose sveikatos priežiūros svetainėse.

Kiti straipsniai

Dantenų uždegimo priežastys, simptomai ir prevencija https://www.mzoklinika.lt/dantenu-uzdegimas-priezastys-simptomai-ir-prevencija-2024/

Stomatito vaikui simptomai ir gydymas https://www.mzoklinika.lt/stomatitas-vaikui-kas-tai-simptomai-ir-gydymas/

Periodontito priežastys, simptomai ir gydymo būdai https://www.mzoklinika.lt/periodontitas/